WHAT IS BEYOND RATIONAL?

The past two decades has witnessed a dramatic rise in technology as an aid to architecture whether from a material, a production, or a logistical point of view. While architects often serve as mediators between technological changes, culture and society, translating the advancements into spaces that alter our habits and behavior, technology has also changed the way that we think and design projects. The role of technology is not simply rational but also philosophical, sensational, and conceptual.

Showing objects, projects and ideas from young architects now practicing in Zurich, the exhibition hopes to highlight not only the emerging voices of design but also the thoughts and trajectories that have resulted from contemporary tools and techniques. The contributions run across a spectrum from the pioneers of new digital technologies in form-making to the revisiting of low-tech means in confronting our social and ecological responsibilities.

Michael Hansmeyer presents his Platonic Solids, an investigation of mathematical polyhedras created through highly rigorous and iterative steps that belies the rationality of the computational logic and take us beyond what our imagination alone can produce. ROK’s Flat2Form brings geometry and digital processes to structural ornamentation, questioning our common assumptions of materiality while Ueli Degen and Merkli Architekten show that low-tech ideas when applied at a large scale can also make a difference. Re-using PET-bottles, their lamps challenge us to take on the responsibility that comes with modern technology to make design accessible to all. Karamuk Kuo, combining low-tech construction with hi-tech logistical programming, show that our world, like the technologies that we use are often not so easily categorizable and that design thinking necessarily has to adapt. ILAI and Duplex Architekten each present material and spatial studies to current architectural projects, the results of a sensibility that embeds architecture within a culture of making. Hosoya Schaefer Architects show two films, using a medium that has come to define more and more design communication. L(E)ICHTRAUM is a structural investigation using logics, rules and algorithms to produce radically lightweight, ribbon-like columns while Mobiglobe turns to much grander issues to question what the mobility of the future might be. And last, but not least, futurafrosch presents 144 thought-provoking ideas to get us out of our seats to engage with technology.

Liberated from the prosaic constraints of typical construction projects, and the functionalism that often defines our measure of technology, the exhibited works chart relationships between technology and design, whether high- or low-tech, whether material or immaterial, to speculate beyond just the rational.

Duplex Architekten: Haus Emil

HAUS EMIL (2010)
von Duplex Architekten

Ein Einfamilienhaus am Hang wird durch maximale Dehnung in der Länge um eine Wohneinheit erweitert. Innen wie aussen bleiben Neu und Alt unterscheidbar, doch die Nahtstelle wird durch räumliche Übergriffe verwischt. Schwerpunkt der neuen Wohnung bildet der ruhende überhohe Wohnraum, welcher die bestehende Giebelfassade ins Innere holt. In Loos’scher Tradition wird eine Folge von Räumen mit unterschiedlichem Charakter in die einfache, ikonographische Gebäudevolumetrie eingepasst. Zwei verbindende Elemente halten Alt und Neu wie eine Klammer zusammen: Nordseitig klappt das Dach für ein durchlaufendes Fensterband auf, im Süden ist über die gesamte Gebäudelänge eine Loggia vorangestellt. Sie greift mit ihrem eigenständigen Ausdruck in die Semantik des Bestandes ein, das Vorhandene wird neu interpretiert.

Konstruktiv ist der Anbau ein selbsttragender Holzbau. Die Wände und Decken wurden in Elementbauweise im Werk gefertigt und in die Ortbetonhülle gestellt. Die Betonfassade übernimmt keine statische Funktion, sondern gibt dem Gebäude seinen prägnanten Ausdruck. Seine steinerne Anmutung erhält der Beton durch die Beimischung von gebrochenem Jurakies und Weisszement. So entsteht ein heller, warmer und natürlicherTon ohne jegliche Farbpigmentierung.  Neben den schalungsglatten Flächen wurden Teile sandgestrahlt, das subtile Spiel unterschiedlicher Oberflächenqualitäten lässt je nach Licht vertraute Motive Sockel oder „Gewände“ erscheinen oder verschwinden.